Wednesday, December 7, 2011

Teknik untuk Membebel

Assalamualaikum

Mengapa wanita suka membebel? berleter? kebanyakan perempuan suka membebel dan menganggap bebelan ini sebagai peringatan, prihatin dan salah satu cara berkomunikasi dengan orang yang disayang... Sila perhatikan mak2 kita nenek dan makcik2...semua suka berleter...betul? Sebabnya mereka sayangkan kita..kalau mak2 kita buat tak tahu, lantak la apa nak jadi jika bilik tak berkemas, dah nak masuk magrib tapi masih belum solat asar, nak masak sambal sotong pun tekial2, nak potong bawang pun berjam2... Dan bayangkan keadaan macam tu kita berada di rumah mertua...oohhhmyyy...malu ok ! huhu.. Oleh itu, dalam keadaan kita pekakkan telinga kena bebel yang sampai boleh nanah telinga..tak salah kita bukak sedikit ruang untuk terima bebelan itu..semuanya untuk menjadikan kita seorang yang lebih berguna pada diri sendiri.. ;)

Disertakan juga teknik untuk kita menyampaikan mesej bebelan kepada seseorang atau 'bahasa' yang boleh diterima oleh telinga dan sel otak pendengaran seseorang itu :-


  • Tidak perlu diulang-ulang perkara yang telah anda sebut semalam, tadi, bulan lepas dan yang sewaktu dengannya. Dia memang sudah tahu dan memang sentiasa memikirkannya..cuma diamkan diri dan akan bertindak mengikut masa dan keadaan yang sesuai untuk dirinya. Kalau inginkan juga beri peringatan kepadanya, sila umumkan agar dia bersedia untuk menerima leteran anda... " Abang, sayang nak berleter ni..beri sayang sepuluh minit boleh..." (contoh untuk suami isteri)
  • Tuliskan peringatan, mesej dan arahan yang ingin anda sampaikan kepada orang yang ingin dibebel dalam bentuk nota peta minda dan ditampal di depan pintu peti ais atau mana2 tempat yang senang dilihat oleh mereka...Lebih bagus sediakan pen dan kertas supaya mesej anda dapat dibalas..mungkin mereka juga mahu memberi idea yang bernas terhadap bebelan kita..Pendekatan ini mungkin boleh diterima bagi yang telinganya tidak tahan bebelan..
  • Puji mereka di awal perbualan atau sebelum anda berleter..Puji kehebatannya supaya mereka lebih bertenaga  dan ceria di atas pujian anda..Selepas itu anda bebel lah sepuasnya dan jangan lupa beritahu padanya yang anda telah puas berleter dan tidak perlu mengambil apa2 tindakan....just listen!
  • Beri hadiah istimewa kepada orang yang hendak dibebel selepas anda terasa puas dapat berleter, berilah skrip ini kepada mereka, "Terima kasih ye sayang kerana sudi mendengar saya berleter tadi..Lega rasanya hati ni.." Lepas ni pasti mereka redha menerima bebelan kita..

Seharusnya kita bersabar sebagaimana Khalifah Sayidina Umar al-Khatab r.a. mendengar leteran isterinya...Yakinlah kita telah melegakan 50% stress yang sedang dialami oleh orang yang sangat suka berleter... :)

ssshhhuuttt :: berleter dapat panjangkan umur?

Friday, November 25, 2011

Penerang Hati

Assalamualaikum

Mencinta Mu terangkan jiwaku
Merindu Mu hatiku selalu
Hanya diri Mu satu cintaku

Tak akan mampu ku jauh dari Mu
Satu nafas ku harap Kau ada
Hanya pada Mu Tuhan ku rayu

Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku

Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
Cerahkan cintaku
Cinta yang abadi

Jangan pernah kau menjauh
Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku

Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
Cerahkan cintaku
Cinta yang abadi



ssshhhuuuttt :: lindungi hati kami untuk sentiasa tetap bersamaMu... amin ~

Monday, November 21, 2011

Pekerja Kerajaan Memang Sibuk

Assalamualaikum


Suatu petang sambil menunggu waktu tamat bekerja..satu penyelidikan telah dijumpai mengenai sikap tentang pekerja kerajaan yang dikatakan memang sibuk...Kajian ini dilakukan dan dibuktikan oleh top5 .. Adakah betul apa yang dihasilkan ini..? sebagai salah sorang ahli gomen ni, ada betul jugak dan setuju jugak la dengan kajian yang di lakukan ini..hihihi.. check it out !



    Adakah anda sering menyangka pekerjaan kerajaan sentiasa tidak sibuk?? Anda silap, tahukah anda bahawa pekerja kerajaan sentiasa sibuk dengan facebook . Hasil daripada temuramah team team top5, lebih 90% pekerja kerajaan memiliki facebook. Pernahkah anda mengkaji siapakah yang sering online awal2 pagi lagi?? Apakah sektor pekerjaan mereka?? Tetapi anda jangan salah faham, mereka berfacebook mempunyai matlamat yang tersendiri. Mereka ingin meningkatkan lagi kemahiran dalam bidang teknologi maklumat yang pesat membangun sekarang, apalah salahnya sekiranya mereka menggunakan kemudahan yang ada untuk menambah ilmu pengetahuan mereka. Ini juga secara tidak langsung menguntungkan kerajaan kerana dapat melahirkan pekerja yang berkemahiran tinggi dalam bidang teknologi maklumat.


      Pekerja kerajaan juga akan sentiasa juga sibuk untuk memperluaskan lagi empayar perniagaan masing2. Mereka bijak menggunakan peluang yang ada untuk menambah sedikit pendapatan keluarga. Faktor ini juga serba sedikit dapat membantu melahirkan rakyat yang berpendapatan tinggi. Mereka juga dapat meningkatkan kemahiran komunikasi yang mungkin dapat dipraktikkan untuk melayan kerenah orang awam nanti dan ini secara tidak langsung meningkatkan lagi mutu kerja mereka. Ini adalah salah satu contoh yang boleh dijadikan bukti bahawa pekerja kerajaan sentiasa sibuk.


        Tahukah anda bahawa kerjasama dalam kumpulan adalah amat penting di dalam sesebuah organisasi. Pekerja kerajaan juga akan sentiasa sibuk untuk meeting walaupun tanpa arahan daripada pegawai atasan. Mereka akan cuba sedaya upaya  untuk mengadakan meeting walaupun hanya melibatkan di kalangan mereka sahaja. Lihat, betapa kuatnya semangat berpasukan yang mereka tunjukkan. Mungkin mereka akan membincangkan mengenai permasalahan jabatan atau negara. Mereka memilih cara ini kerana masing2 akan diberi peluang untuk menyatakan pandangan atau idea masing2. Sekiranya anda menyatakan mereka tidak sibuk, anada sebenarnya telah 1000x silap dalan membuat anggapan.


          Adakah anda beranggapan bahawa  mereka tidak sibuk hanya semata-mata melihat mereka beberapa kali keluar minum ketika waktu pejabat dalam sehari?? Betapa teruknya prasangka anda terhadap mereka. Anda perlu mengikis sifat negatif ini. Tahukah anda betapa penatnya meeting yang dilakukan dengan sukarela dan ikhlas walaupun tanpa arahan dari pegawai atasan?? Meeting yang dianjur sendirian juga telah menunjukkan betapa komitednya mereka dalam pekerjaan.  Jadi apa salahnya sekiranya mereka melepaskan sedikit kehausan jika nak dibandingkan dengan pendapat bernas yang telah mereka sumbangkan. Mungkin di kedai minum juga mereka membincangkan mengenai permasalahan yang wujud. Janganlah kita mempertikaikan kededikasian mereka dengan minuman secawan. Kita kena yakin bahawa kerja mereka sentiasa sibuk.

          Anda pernah nampak pekerja kerajaan di shopping complex?? Sabar dahulu….. Anda jangan menilai sesuatu itu dengan mata kasar sahaja. Pasti mereka ada sebab di sebalik itu kerana kerja mereka sentiasa sibuk. Tidakkah pernah anda bertanya mengapa mereka ada di shopping complex ketika waktu kerja?? Tidakkah anda tahu bahawa dengan bersiar2 di luar sebentar, dapat mengurangkan tekanan yang mereka hadapi. Anda harus faham, dengan membincangkan mengenai permasalahan jabatan atau negara, ini akan memberi sedikit tekanan kepada mental mereka. Jadi dengan cara ini dapat mengurangkan sedikit rasa tekanan yang mereka hadapi dan mungkin pada meeting yang seterusnya mereka akan dapat memberikan pendapat yang lebih bernas lagi.


          ssshhhuuuttt :: alahai gomenn ;)

          Thursday, October 27, 2011

          Macam kambing ?!

          Assalamualaikum


          Kau ibarat taik kambing..
          kadang busuk bila basah dan tak berbau bila kering..
          walaupun berbau dan sebusuk2 kambing..awak tetap wangi disisi saya..
          peace yaa ! 






          sshhuuutttt :: sedap jugak susu kambing...love you too ;)

          Saturday, October 15, 2011

          Anda pelupa?!

          Assalamualaikum


          Manusia dan lupa memang tak dapat dipisahkan..Menjadi lumrah jika kita sering terlupa.Kadangkala ia jadi secara tidak sengaja, itu lah TERLUPA...ada juga yang buat2 lupa..malas atau sengaja taknak ingat sesuatu perkara..Mungkin menganggap sesuatu perkara itu perkara remeh, jadi dia tidak mahu ingat dan buat2 LUPA..


          Kanak-kanak : Apabila disuruh pergi ke kedai untuk membeli barang dapur yang simple...Contohnya disuruh beli bawang, belacan, asam keping, sos tomato dan gula. Mungkin si ibu mahu menguji ketahanan ingatan si anak..tetapi bila kanak-kanak ini dalam perjalanannya ke kadai dan terjumpa kawan2 yang sedang bermain, dia akan berhenti dan berkomunikasi dengan kawan2 dia..(standard la budak2) selepas beberapa minit menyambung perjalanan ke kedai, si anak itu akan TERLUPA apa yang dipesan oleh si ibu...


          Pelajar sekolah : Tugasan sebagai pelajar tidak akan lari daripada membuat kerja sekolah, menghafal sifir, menghafal formula, membawa buku teks, membawa kertas warna untuk kelas seni...bila cikgu masuk kelas dan mula bertanya tentang kerja sekolah semalam, mula lah mencari alasan sebab tidak buat homework.. alasan tidak bawa buku adalah TERLUPA..tertinggal di rumah..alasan standard...


          Suami Isteri : Fasa awal bercinta memang indah belaka..tidur tak lena,mandi tak basah,tidur tak lena...bagai pungguk rindukan bulan...selepas 25 tahun bersama, anak semakin besar,bebanan kerja bertambah dan macam2 masalah hendak dipikir...isteri depan mata pun boleh TERLUPA dan tertinggal di belakang... contohnya si isteri sedang mengunci pintu pagar rumah sambil si suami tunggu dalam kereta..tiba2 si suami meluncur laju keretanya meninggalkan isteri dalam keadaan terpinga-pinga dan terkebil-kebil..2minit kemudian, suami kembali depan pagar rumah sambil tersengeh2 membuka pintu kereta buat si isteri..alasannya "abg ingat syg dah naik" 


          Atuk Nenek : Perkara biasa bila warga tua kita terlupa..usia semakin meningkat dan tahap ingatan berkurangan..nyanyuk katanya...Apabila ramai cucu balik kampung, anak si Minah namanya Hafiz..tapi dipanggil pulak dengan nama Amin..padahal tu anak si Piah.."Atuk TERLUPA cu...."


          Kita mungkin dah terbiasa dengan keadaan yang macam ni kan..kalau bukan kita,kawan2 tak pun jiran dan orang lain...jadi, ada PETUA macam mana nak elak jadi pelupa ni.. 



          • Kismis hitam 21 biji setiap pagi. Kunyah sebutir-sebutir
          • Madu sesudu dalam air panas segelas. Minum bila suam, setiap pagi.
          • Tidur awal bangun awal
          • Tidak bersetubuh melebihi 2 kali seminggu
          • Kurangkan makan benda masam
          • Banyak makan ikan, sayur, tempe, ubi, kekacang dan kurangkan makan daging
          • Tarik nafas dalam2 ikut hidung dan tahan 4 saat dan lepaskan perlahan-lahan ikut mulut.Buat 10 kali setiap pagi
          • Buat stretching bila bangun dari tidur
          • Masa buang air besar, tutup kepala dan jangan buka mulut
          • Elakkan lihat kemaluan dan najis
          • Baca Quran dan cuba menghafal setiap hari
          • Bakar kemenyan nasrani, wangian ros, sandal atau gaharu setiap minggu ( orang moden kata aromatherapy )
          • Pakai minyak wangi setiap hari bila keluar rumah ( wanita ketika dalam rumah)
          • Mandi pagi, petang dan selepas buang air besar
          • Belajar bersabar dengan bersolat atau berdoa bila ada masalah.
          • Sayang ahli keluarga, ibubapa dan kanak-kanak.
          • Tidak bercampur bukan muhrim kecuali bila ada keperluan

          Selain dari kuat ingatan, badan menjadi sihat, akal tenang dan umur pun panjang..Insyaallah~


          sshhuuuttt :: semoga semuanya tetap kukuh di ingatan...amin~

          Friday, September 9, 2011

          Perkahwinan Mithali

          Assalamualaikum
          
          "Ooi! Lan! Apa dok khayal tu?" Husin menyapa Roslan dari belakang.
          "Oh! Engkau Sin. Husin, agak-agak laaa, boleh tak famili aku nanti jadi macam tuu..." Tanya Roslan sambil menunding ke arah sepasang suami isteri bersama tiga orang anak bermain-main mesra di taman.
          "Ahh, boleh, apasal pulak tak boleh, tapi ada syarat!"
          "Syarat apa lak?" Tanya Roslan
          "Syaratnya kau kena laa rajin gi surau, he he he," jawab Husin separuh bergurau.
          "Apa pulak kaitan, dengan surau?"
          "Macam nih, kau kena ingat, kalau kita nak minum air, kita kena cari sumber air. Jadi kalau kita nak bahagia kita kena cari sumber kebahagiaan tu," jelas Husin
          "Sumber kebahagiaan tu mestilah agama!" sambung Husin. "Kalau agama out, famili pun jadi out."
          "Oooo, aku faham. Jadi kena pi surau untuk hayati agama, pastu baru dapat sumber kebahagiaan," balas Roslan.

          Memang tak boleh dinafikan, perkahwinan mithali perlu berpaksikan Al-Quran dan Sunnah sebagai tonggak keluarga. Prinsip ini berasaskan hakikat bahawa manusia tidak boleh melewati batas-batas kefitrahannya sebaliknya perlu mengukuhkan kedudukannya sebagai hamba Allah dan khalifah dalam sebuah keluarga khasnya dan komuniti yang lebih besar amnya.

          Cinta dan kasih sayang adalah penghias utama dalam sesebuah perkahwinan mithali. Jaminan kebahagiaan dalam sebuah keluarga sebenarnya berputik daripada cinta yang mendalam di antara suami isteri berpaksikan Islam. Cinta yang murni ini seterusnya melahirkan anak-anak yang soleh dan solehah yang boleh mendoakan kesejahteraan ibu bapa mereka apabila telah tiada di dunia nanti.

          Justeru hubungan kasih sayang di antara ibu bapa dan anak-anak perlu dijaga dan dipupuk agar setiap baitul muslim atau keluarga Islam dihiasi dengan kesyahduan cinta yang segar dan kasih yang mengasyikkan. Kasih sayang juga perlu sentiasa dicari dan dibina bukannya ditunggu atau dibiarkan kerana firtah manusia sentiasa dahagakan kasih sayang.

          Ini bertepatan dengan firman Allah dalam surah Ar-Rum ayat ke-30 yang bermaksud :
          "Fitrah Tuhan yang telah diciptakan manusia ke atasnya, tiada pertukaran lagi bagi ciptaan Tuhan itu. Itulah agama yang lurus, akan tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahui."

          sumber: i luv islam


          ssshhhuuttt :: semoga dipermudahkan segalanya...aminnn~

          Friday, August 26, 2011

          Selamat hari Raya Aidilfitri

          Assalamualaikum

          Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri yang bakal menjelang beberapa hari je lagi ni... berhati2 ketika drive pulang ke kampung tu...semangat nak raya pun jangan di lupa orang tersayang yang menanti kita pulang...jangan jadikan jalan raya sebagai pusara...Nauzubillah...

          jom dengar lagu raya ni.... ;)



          ssshhuuuttt :: selamat hari raya housemate , memen dan kawan2 sekalian alam..... maaf zahir batin ;)

          Tuesday, August 23, 2011

          Tidak ku pinta mahar yang tinggi

          Assalamualaikum


          Bujang Senang dan Bujang Belum Terlajak
          Di hujung tahun sebegini sememangnya para 'bujang senang' mahupun 'bujang belum terlajak' mengambil kesempatan untuk mengadakan hari yang mungkin paling bahagia dalam sejarah hidup iaitu perkahwinan.

          Mudah-mudahan dengan harapan sanak saudara dapat menjadi saksi akan pernikahan mereka disamping mengeratkan silaturrahim. Maklum lah masing-masing sibuk, menjadikan sanak saudara jarang bertemu. Setidak-tidaknya setahun sekali di kala hari raya. Itu pun seandainya ada cuti.
          Walau bagaimanapun tidak ketinggalan masih ada yang tidak berkesempatan untuk meraikan hari bahagia tersebut dek kerana ketidakcukupan dana yang terkumpul untuk merealisasikannya. Mahu tidaknya sekarang semua barang naik. Kenapa barang naik? Saya tidak mahu jawab. Masing-masing tahu sebabnya. Masih belum terlambat untuk menurunkannya pada masa akan datang.
          Kini mahar atau belanja perkahwinan menjadi bualan.
          "Anak mak cik Limah tu SPM je, RM10k."
          "Anak pak seman pulak RM1k je, murah kan. Tak patut betul ustaz tu."
          "Anak saya kawin RM7k, tu pun dekat sepuluh kali minta diskaun."
          Macam-macam orang cakap. Macam mahu jual barang. Hukum adat dan sifat berlumba-lumba di kalangan masyarakat hari ini semakin menjadi-jadi. Masing-masing ingin mengumumkan dan mengisytiharkan.

          Monday, August 22, 2011

          Bila dah mengantuk

          Assalamualaikum

          Suatu hari yang dingin dengan suhu 18darjah celcius disulami hujan di luar ofis.....mata semakin kuyu seperti mengantuk disorongkan bantal...tercari2 apa yang boleh membuatkan mata segar sikit...jom baca !




          (1) ""Anak kamu yang nakal..!!""
          Seorang lelaki berkata pada tetangganya,

          “Anak lelaki aku yang baru berusia 9 tahun ternyata sangat nakal, dia telah membuat pembantu rumah kami yang baru berusia 18 tahun hamil!!!”.

          Tetangga: “Macam mana boleh berlaku macam tu?” Pakcik: “Dia telah melubangi semua kondom aku dengan paku..!!” 


          (2) ""Gaduh""
          Sepasang suami isteri sedang berada dalam kereta, menyusuri jalan dalam kota, dan saling mendiamkan karena beberapa menit lalu mereka baru saja bergaduh.

          Tak lama, mereka melewati sebuah kawasan persawahan di mana banyak terdapat kambing dan kerbau yang sedang merumput.

          Si Suami menunjuk ke kawanan kambing dan kerbau itu sambil berkata sinis kepada si Isteri, “Adik-beradik mu ya tuh?”

          “Iya,” jawab si Isteri, “adik-beradik ipar.”


          (3) ""Kirakira""
           
          Cikgu Siti ditugaskan untuk mengajar budak Pra-sekolah... Subjek yang diminta untuk mengajar ialah matematik ataupun ilmu kira-kira. Memandangkan murid-muridnya pandai sikit , bodohnye yang banyak...Cikgu Siti kena lah ajar secara asas...

          Cikgu Siti: Murid-murid... Hari ini cikgu akan ajar kamu penambahan..Cikgu nak tanya kamu soalan yang  senang dulu...Kamu boleh gunakan jari untuk mengira..Ok, soalan pertama 1+1 berapa??

          murid-murid satu kelas angkat tangan dan kaki...

          Murid A: jawanpannya 2 cikgu...

          Cikgu Siti : Ok bagus... 4+4??

          Murid B: 8 cikgu...

          Cikgu Siti: Pandai... 5+5??

          Murid C: Saya kira dapat 11 cikgu...

          Cikgu Siti: Cube kamu kira sekali lagi...

          Murid C: Dapat 11 juga cikgu...

          Cikgu Siti: Macam mana kamu kira  boleh dapat 11??

          Murid C: Saya kira dalam seluar cikgu....( sambil jari-jemarinya dimasukan kedalam seluar)

          ssshhhuuuttt :: sengalll ! tq borak sempoi ;D

          Thursday, August 18, 2011

          Boleh Buat Maksiat Dengan Syarat.......

          Assalamualaikum

          Suatu hari yang dingin di bulan puasa yang tenang sambil mengisi masa yang ada..membelek2 majalah SOLUSI ....tertarik dengan 1 point ni...siapa kata tak boleh buat maksiat..dunia sekarang semakin mencabar...TAPI INGAT !


          Dalam kitab Imam al-Qurtubi, diceritakan seorang lelaki yang dalam perjalanan untuk mencari hidayah telah bertemu dengan seorang sufi yang hebat iaitu IbrahimAdham.
          Beliau bertanya, apakah ada ruang kepada beliau untuk melakukan maksiat..
          Lalu dijawab oleh Ibrahim Adham : "Kamu boleh melakukan maksiat dengan syarat.... :

          1. Jangan kamu makan rezeki Allah kerana tidak layak orang yang makan rezeki Allah derhaka kepada Allah
          2. Jangan kamu tinggal di bumi Allah kerana tidak layak orang yang tinggal di bumi Allah melakukan maksiat dan penderhakaan kepadaNya
          3. Buatlah maksiat di tempat yang Allah tidak nampak akan kamu
          4. Sekiranya malaikat maut datang hendak mencabut nyawamu, maka katakan kepada malaikat maut untuk menangguhkan sedikit masa lagi umurmu supaya engkau bertaubat..Sekiranya engkau dapat melakukan perkara tersebut, maka dipersilakan untuk melakukan maksiat
          5. Sekiranya Malaikat Zabaniah penjaga neraka datang hendak mengheretmu ke dalam neraka, maka katakan kepadanya bahawa kamu tidak akan mengikutinya. Sekiranya engkau dapat berbuat demikian, maka dipersilakan untuk berbuat maksiat.. "
          Setelah mendengar kata-kata tersebut, lelaki itu menangis teresak-esak kerana dia sedar bahawa tidak layak bagi seorang hamba Allah untuk  melakukan maksiat kepadaNya..
          Akhirnya, lelaki itu menemui jalan hidayah..Dia bertaubat kepada Allah swt dengan bersungguh-sungguh..Sejak itu, dia bersegera menuntut ilmu dan beramal dengannya serta menjadi hamba Allah yang soleh... Allahu'alam...renung-renungkan.... ;)


          ssshhuuttt :: lelaki mempunyai 9 akal dan 1 nafsu...perempuan mempunyai 9 nafsu dan 1 akal...jangan tersalah faham dengan akal dan nafsu yang diberi... Terima kasih ! ;)

          Wednesday, August 17, 2011

          Nuzul Quran

          Assalamualaikum


          
          ssshhhuutt :: Salam Nuzul Quran untuk semua  ;) 

          



          

          Tuesday, August 9, 2011

          Untukmu Sahabat

          Assalamualaikum,

          Tiada kata seindah bicara yang dapat diungkapkan untukmu yang bernama sahabat...

          Sesungguhnya.....

          Tiada selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabatnya yang telah dicari... (Saidina Ali)


          Cakap sahabat yang jujur lebih besar harganya daripada harta benda yang diwarisi dari nenek moyang... (Saidina Ali)


          Sahabat sejati adalah orang-orang yang dapat berkata-kata benar denganmu, dan bukan orang-orang yang dapat membenarkan kata-katamu...


          Kalau engkau ramai sahabat bersyukurlah!Lantaran ramai orang yang menghargai dan memperhatikan engkau,tandanya harga dirimu mahal dan timbangannya berat....


          Bersahabat dengan orang jahat itu ibarat berperahu di laut.Sunguhpun kita selamat daripada tenggelam tetapi kita tidak terlepas daripada rasa takut...


          Supaya engkau beroleh sahabat,hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang....






          sshhuutt :: moga perkenalan dan persahabatan kita berkekalan hingga akhirnya..amin~  ;)

          Tuesday, July 26, 2011

          Selongkar Rahsia

          Assalamualaikum

          Sedarkah semua, ada diantara kawan2 kita setiap kali bersembang... ada saja pergerakan tangan atau jari macam orang tak senang duduk..mungin ini tabiat sejak azali....jom kita check apa rahsia semua ini.......




          Memicit atau memegang hidung
          Tidak mudah tertipu dan sangat berwaspada dalam apa  jua tindakan yang dilakukan. Seorang yang pemalu dan sukar untuk berkongsi rahsia besar dengan orang lain kecuali orang yang benar2 dipercayai..

          Meletak tangan pada bahu kawan
          Suka mengikut kepala sendiri, pentingkan diri sendiri....tetapi dia seorang teman yang prihatin pada masalah yang dihadapi teman rapat..

          Bermain dengan tangan sendiri
          Mempunyai tahap humor yang tinggi, pandai berjenaka, bersikap tebuka dan dapat menerima kritikan dan menerima pandangan orang lain tanpa ambil hati.... "Open minded "

          Mematahkan jari jemari
          Seorang yang gugup dan kurang yakin untuk berbicara dengan orang lain tetapi baik hati dan sedia membantu..

          Menggigit kuku
          Gugup dan gementar bila berbicara...Agak tertutup dalam membicarakan rahsia hati..

          Memintal hujung rambut
          Suka berkhayal... sukar diperdayakan dan keras kepala

          Menongkat dagu
          Pendengar yang setia dan rahsia akan selamat ditangannya...suka mendengar masalah teman2 dan setia dalam persahabatan..

          Suka letakkan tangan di atas meja
          "Happy go lucky" dan pandai menyesuaikan diri...peramah dan suka bergantung pada orang lain

          Menggosok 2 tapak tangan
          Ramah dan berfikiran matang...suak berterus terang dan tidak suka bercakap berbelit2...mudah memahami perasaan orang lain dan suka membantu

          Memutar cincin
          Sangat menepati janji...behati2 dalam bertutur kata....gemar hidup yang teratur


          sumber :: majalah Perempuan

          ssshhhuuuttt :: macam ada yang kena je...  ;)

          Wednesday, July 13, 2011

          Misteri Alam

          Assalamualaikum

          Terlalu banyak misteri jika kita meneroka alam indah ciptaanNya...Tidak perlu pening2 memikirkan bagaimana macam mana kenapa semua ini terjadi...Sebagai makhluk berakal patutlah kita bersyukur dengan setiap kurniaanNya pada kita....Tiada apa yang dapat menandingi Maha Esa....Subhanallah....


          Enypniastes Eximia
          (sea cucumber @ gamat )

          Great Blue Hole atau lubang biru terletak di timur daratan Belize (Amerika).

          ikan kembar siam
          
          pisang berbuah2
          
          senyum..... :)
          sumber : google

          ssshhuuttt :: sangat bersyukur diberi peluang melihat pemberianMu ;)

          Tuesday, July 12, 2011

          Bertemu Cinta

          Assalamualaikum


          Tiada siapa menyangka
          Benci derita jadi bahagia
          Harapan tinggi jauh tak terduga
          Jarak cinta cuma di depan mata


          Bertemu cinta kita akhirnya
          Setelah tangis tanpa suara
          Bertemu cinta bagai cahaya
          Menyuluh hati menjadi kasih sejati


          Kita bagai ombak di lautan
          Terhempas pedih badai dugaan

          Lantaran kasihmu dan kasihku
          Tiada rahsia pemisah kata
          Bertemu cinta di ambang syurga
          Mengutus doa biar menjadi anugerah
          Bertemu cinta indah sempurna
          Sedetik tidak hilang ragu dan percaya




          ssshhhuuttt :: feeling Nur Kasih untuk kali ke2.... ;)


          

          Wednesday, July 6, 2011

          Kenapa mesti perempuan

          Assalamualaikum

          Perempuan, wanita, gadis, awek.... macam2 panggilan untuk kaum hawa... Tapi macam2 persoalan sering dikaitkan dengan kaum ni....



           Kalau perempuan cantik pendiam
          lelaki akan kata: wow!ciri2 isteri idaman...

          Kalau perempuan tak cantik pendiam
          Lelaki akan kata: tak reti berkomunikasi agaknyer...

          Kalau perempuan cantik berbuat jahat
          Lelaki akan kata: mst ada krisis nih...kesiannyer...

          Kalau perempuan tak cantik berbuat jahat
          Lelaki akan kata: dah la tak lawa,perangai plak mcm sial!!

          Kalau perempuan cantik menolong lelaki yg kesusahan
          Lelaki akan kata: wow!heroin sejati...

          Kalau perempuan tak cantik menolong lelaki yg kesusahan
          Lelaki akan kata: hmm...taktik nak ngorat la tu...

          Kalau perempuan cantik dpt lelaki handsome
          Lelaki akan kata: ok la...bagai pinang d belah dua...

          Kalau perempuan tak cantik dpt lelaki handsome
          Lelaki akan kata: kesian...mst dah kena bomoh lelaki tu...

          Kalau perempuan cantik di tinggal kekasih
          Lelaki akan kata: buta kayu btol mamat tu!!

          Kalau perempuan tak cantik di tinggal kekasih
          Lelaki akan kata: patut pon kena reject..

          Kalau perempuan cantik bersedih hati
          Lelaki akan kata: don't worry,i will make u happy forever...

          Kalau perempuan tak cantik bersedih hati
          Lelaki akan kata: ckit2 nangis!! banggang tol..ngade2 la...

          Kalau perempuan cantik pandai masak
          Lelaki akan kata: dah la lawa,pandai masak plak tu...

          Kalau perempuan tak cantik pandai masak
          Lelaki akan kata: ntah sedap ke tak tu...

          Kalau perempuan cantik main2 miskol
          Lelaki akan kata: syoknye!!rindu la tu...

          Kalau perempuan tak cantik main2 miskol
          Lelaki akan kata: ko ni takde keje lain ke??!sibuk ni tau tak!
           
           
          Tapi......macam mana pulak kalau dapat yang macam ni...?
           



          Tuesday, June 28, 2011

          Renung-renungkan !

          Assalamualaikum

          Sesapa yang baca entry2 kat blog ni kebanyakannya maklum blog manis masam manis ni sekadar blog untuk berkongsi ilmu hasil bacaan dari majalah2 , buku2 , ada juga hasil godek2 dari internet... bukan niat untuk mencaras.. tapi untuk sharing2 n tweet2 jah.... ;)

          Kali ni jom kita renung2 kan info yang mungkin kita sendiri tak perasan tiap2 hari perkara ni berlaku dalam diri kita.....

          Solat : 5 waktu sehari (1 waktu = 10 minit) 10 minit x 5 waktu = 50 minit
          Tidur : sehari 8 jam = 480 minit
          Makan : 3 kali sehari (sekali makan = 20 minit) 20 minit x 3 = 60 minit
          Menonton televisyen : sehari 3jam = 180 minit
          Bersembang / main internet : sehari 2 jam = 120 minit
          Bekerja : sehari 8 jam = 480 minit

          Info ni sekadar anggaran...ada juga yang tido kurang dari 8jam..tapi bila hari minggu atau hari cuti ,  masa tido mungkin bertambah...rehat yang cukup  ;)
          ada juga yang makan sehari sekali...mungkin takda masa nak tengok t.v...tapi bagi yang gila fobia pada internet , sanggup berlebam mata kat depan pc....kannn...

          Jadi....berbalik pada point asal...Allah swt mengurniakan kita 24 jam  (1440 minit ) sehari.. Apa perkara yang paling sedikit  kita lakukan dalam tempoh masa tersebut ? hmmmmm...
          Pekara yang paling sedikit itulah yang memberi keselamatan kepada kita sehingga hari akhirat kelak....Fikir fikirkanlah.....

          sumber : majalah Anis

          sshhuuuttt :: tegur menegur pengikat kasih sayang  =)

          Wednesday, June 22, 2011

          Wanita memang komplexs ! yeke...

          Assalamualaikum

          Lelaki dan perempuan memang banyak beza kan..agak2 siapa yang tak buat semua ni dalam aktiviti harian kan..huhuhu  ;p

          Lelaki

          1. Waktu lunch, jalan ke tempat makan
          2. Sampai kedai makan, masuk
          3. Ambik Pinggan
          4. Letak nasi
          5. Letak Lauk
          6. Ke kaunter, Bayar nasi dan Air Sekali
          7. Makan
          8. Habis
          9. Balik Opis sambil merokok or
          10. G surau

          Perempuan

          1. Waktu lunch, jalan ke kedai makan
          2. Perhatikan orang waktu jalan
          3. Sempat mengumpat dulu
          4. Sambil jalan betulkan tudung, tgk baju sendiri, tgk kaki
          5. Tengok baju orang lain, especially yang cantik dr baju sendiri.
          6. Sampai kedai makan, jenguk-jenguk dulu
          7. Ramai orang,cari kedai lain.
          8. Jalan lagi
          9. Dah puas ati..masuk..
          10. Survey lauk dulu 2, 3 minit.
          11. Carik2 pinggan, ambik pinggan
          12. Belek-belek pinggan, bersih ke?? tak bersih?..eeeeiiiiuuww. .
          13. Dah puas ati, ambik nasi
          14. Ambik nasi ceduk sikit-sikit
          15. Tak sah kalau tak ceduk 2/3 kali
          16. Buang balik nasi.banyak. .
          17. Tak puas ati, banyak lagi..buang lagi..(tinggal sejemput)
          18. Godek2 sikit nasi dalam pinggan 2minit
          19. Carik lauk. Survey dulu keliling meja. Tenguk sana, tenguk sini
          20. Jengok dlm bekas lauk, ambik kuah sikit
          21. Jengok bekas lauk lain, ceduk kuah sikit lagi
          22. Jengok lagi? sambil tu tengok2 orang, jeling-jeling
          23. Ambil lauk
          24. Pusing lagi
          25. Carik sayur pulak!
          26. Ambik sayur selepas survey dan keliling 2 minit
          27. Ke kaunter bayaran
          28. Tgk2 nasi dlm pinggan
          29. Berbisik ngan kawan “alaamak byk la aku ambik”
          30. Sampai depan kaunter “berapa?”
          31. Bukak dompet..belek2 celah kad2 bank, celah kad2 nama, celah gambar2..
          32. Keluarkan duit
          33. Buat isyarat mata ngan member (sbb nasi mahal)
          35. Tutup dompet. Ambik nasi
          36. Tinjau-tinjau tempat duduk.
          37. Jumpa tempat duduk..alamak kotorlah!!!
          38. Cari tempat duduk lain
          39. Jumpa. Duduk..
          40. Alamak. Air tak order lagi
          41. Tinjau2, carik org order air..sambil tangan betulkan tudung
          42. Order air
          43. Bangun
          44. Ambik sudu
          45. Duduk
          46. Bangun
          47. Ambik Tisu
          48. Duduk
          49. Air sampai
          50. Belek dompet (Step tadi)
          51. Bayar
          52. Tutup
          53. Minum air
          54. Start makan
          55. Tengok-tengok orang sambil makan
          56. Makan separuh..kenyang
          57. Sebab dah minum air
          58. Letak sudu, letak garpu
          59. Pinggan tolak tepi
          60. Borak2 kater makanan tak sedap
          61. Ngumpat2..tg korang
          62. Pukul 2, naik opis..
          63. Ambik beg makeup, g surau

          No wonder women are more complex than men emotionally ....

          Sumber : tentangcinta.com

          ssshhuuttt :: dah nama pun perempuan... ;)

          Wednesday, June 8, 2011

          Perspektif Jodoh

          Assalamualaikum
          Macam2 tanggapan orang bila bercakap tentang jodoh kan..jom kita semak apa yang betul dan apa yang salah mengenai jodoh....

          Yang Salah :: Jodoh tidak perlu dicari
          Yang Betul :: Allah menyuruh manusia berusaha

          Yang Salah :: Perempuan hanya perlu menunggu
          Yang Betul :: Sayidatina Siti Khadijah meminang Rasulullah s.a.w

          Yang Salah :: Perempuan tidak bnayak pilihan, tetapi lelaki banyak pilihan
          Yang Betul :: Perempuan berhak memilih

          Yang Salah :: Alang2 sudah terlanjur, teruskan saja kerana tidak mungkin lagi untuk menemui lelaki/perempuan yang baik
          Yang Betul :: Allah sentiasa membuka pintu taubat kepada hambaNya

          Yang Salah :: Pasangan yang banyak perbezaan tidak kekal dalam perhubungan
          Yang Betul :: Perbezaan boleh menjadikan pasangan saling melengkapi

          Yang Salah :: Perlu bercinta sebelum berkahwin
          Yang Betul :: Ramai pasangan yang bercinta gagal ke gerbang perkahwinan atau perkahwinan tidak kekal.. Islam menganjurkan cinta selepas kahwin

          Yang Salah :: Pasangan yang bercinta perlu merapatkan hubungan dengan sentiasa ber'SMS' dan berjumpa
          Yang Betul :: Selagi belum berkahwin syariat membataskan hubungan antara pasangan..mereka tidak dibenarkan bebas berjumpa atau berSMS sehingga melalaikan

          Yang Salah :: Janji manis pasangan harus dipercayai. contohnya seorang lelaki yang berkata kepada teman wanitanya, " I tak ada harta, tapi I ada cinta "
          Yang Betul :: Lelaki demikian sebenarnya tidak bertanggungjawab kerana tidak bekerja keras mungumpul kewangan untuk menyara bakal pasangannya.. hidup berumah tangga perlu banyak tanggungjawab yang perlu disempurnakan termasuk menyediakan keperluan untuk ahli keluarga..semuanya memerlukan belanjawan

          Yang Salah :: Contoh yang lain, " I tak akan usik U sebelum kita nikah "
          Yang Betul :: Dengan sebab wanita mempercayai lelaki, dia mula mengikuti pasangannya ke mana saja yang dibawa..oleh itu, tidak hairanlah apabila realiti menunjukkan ramai pasangan sebegini akhirnya terjebak dalam kancah penzinaan..

          Sumber : Majalah Solusi 2011




          ssshhuuuttt :: panjanglah jodoh kami & dipermudahkan segalanya..aminn

          Tuesday, May 31, 2011

          Terkenangkan kenangan

          Assalamualaikum

          Suatu petang yang dingin sambil menonton dokumentari kat ofis, tiba2 teringat makayah nun jauh di Tanah Suci mengerjakan umrah... Disember 2004 merupakan tahun mereka menunaikan Haji...Alhamdulillah semuanya selamat...

          Apa yang mengejutkan, penghujung Disember 2004 juga berlakunya Tsunami.. waktu tengahari dan dalam perjalanan ke majlis kenduri sedara....destinasi Tol Juru sewaktu berhenti menunggu rombongan yang lain turut merasai gegaran...pakcik di rumah turut melaporkan air dalam akuarium berkocak kuat...Kawan2 yang bersuka ria di Pantai Batu Feringghi juga berdepan dengan kejadian yang menakutkan....
          Dengan sekelip mata ombak besar tiba2 menghempas pantai...mujur mereka terselamat...
          Ramai yang terkorban...sedih...tapi apa yang tertulis itulah yang berlaku dan yang telah ditetapkan takdir....
          Tuhan Maha Berkuasa.....

           Dan sekali lagi Tsunami berlaku pada Mac 2011..kali ini di Jepun...
          Segalanya musnah sekelip mata....hilang barang boleh dibeli ganti tapi hilang ahli keluarga tersayang takkan dapat dicari ganti dan tak mungkin sama seperti asal.....


          ssshhuuttt :: semoga apa yang berlaku ini ada hikmahnya... kita hanya merancang Tuhan yang menentukan

          Wednesday, May 4, 2011

          Taubat dan Air Mata

          Assalamualaikum

          Seseorang akan mengalirkan air mata bila berjumpa dengan perasaan sedih..begitu juga bila terlalu gembira akan mengundang air mata.....Permulaan hidup dengan menerima khabar lahirnya insan yang suci di atas muka bumi ini disambut dengan tangisan syukur dan gembira....disusuli dengan dugaan, ujian dan cabaran akan membawa air mata bersama....sehinggalah kisah hidup seseorang itu berakhir juga akan diiringi air mata......

          Tangisan kerana sayang dan berlemah lembut
          Tangisan kerana takut dan gerun
          Tangisan kerana rindu dan cinta
          Tangisan kerana girang dan gembira
          Tangisan kerana terkejut dan tidak bersedia menghadapi musibah
          Tangisan kerana sedih
          Tangisan kerana lemah dan daif
          Tangisan lakonan dan pura-pura
          Tangisan yang diberi upah
          Tangisan kerana simpati

          Segalanya bermula dari lubuk hati yang akan membawa kesedaran , keinsafan dan rasa takutkan Allah....
          Berhati-hati lah pada hati yang telah kotor dan berkarat...jangan dibiar sampai gelap dan tak mampu lagi ditembusi cahaya keinsafan....
          Kesan dari hati yang keras akan membuatkan segalanya kering..tiada lagi air mata keinsafan....

          "Tangiskanlah untuk mata yang tidak boleh lagi menangis ! "

          Wednesday, April 20, 2011

          Comel Comel Comel !

          Assalamualaikum
          Baru2 ni dapat email dari akak opis....mungkin ramai dah pernah tengok kot gambar2 ni..tapi tak pe laa...nak share jugak..gambar2 yang sangat comel tentang life cycle panda ! jom  ;)
             

          baby panda baru lahir...comel ;)
           kasi cuci bagi bersih..


          lap..lap..lap lagi... 
          
          tengok mata saya...hihihi

          dah naik bulu2..corak badan saya pun dah ada..hee  :)

           
          alamak..kuku saya dah panjang la.. :p

          dalam inkubator lagi ni.... ;) 

          comelkan saya tidooo... ;)

          bergolek2 kiri ke kanan..lembutnya tilam.... :)

          dah pagi ke ni...malasnya nk bangun...huh

          nak tido lagi lahh...

          taraa....saya dah besar ! nak pelok nak pelok! :)

          .
          .
          .
          .
          .
          .
          .
          .
          .
          .
          .
          .

          jangan jadi cam ni sudah la ye...hahah
          .
          .
          .
          
          sori abg manis.....hihihihihihik


          ssshhuutt :: nanti buat life cycle untuk anak cucu yeyen lak tau kakyaa  ;)