Thursday, June 7, 2012

Kita ada DIA

Assalamualaikum

Ya Allah ya tuhanku
Kau berilah kami kekuatan untuk menghadapi hari-hari yang penuh dugaan dan pancaroba ini
Kau tabahkan la dan kuatkan hati2 kami
Kau lindungilah akidah , hati dan iman kami dari segala dugaan segala hasutan luar yang boleh merosakkan kami
Kau peliharalah rumah tangga kami Kau tetapkanlah kasih sayang kami sampai akhir hayat kami
Sesungguhnya engkau lah Maha Pemurah Maha Penyayang Maha Mendengar segala rintihan dan doa hambaMu Ya Rabbi... Aminnnn (^.^)



sshhhhhuuuttttt :: yaa...believe in HIM ! :')

Wednesday, March 21, 2012

Kadang Kadang Tetapi

Assalamualaikum

Kadang kadang apa yang kita mahukan tidak pernah dapat
Kita solat 5 waktu sehari semalam berdoa supaya beroleh apa yang dihajati
Tetapi..........Tuhan mahu menguji ketabahan hambaNya

Kadang kadang orang yang tidak pernah mendekatkan diri dengan Penciptanya
Berhasil dengan kejayaan yang hebat di dunia penuh kepuraan ini
Tetapi..........Tuhan mahu menguji keimanan hambaNya

Kadang kadang apa yang kita berusaha untuk kebaikan sesuatu perkara
Tidak berniat mahu menghina atau memperkecilkan sesuatu
Tetapi..........Tuhan mahu menguji kesabaran hambaNya


ssshhhuuuutttt :: aku sayang kamu kau awak dia :')

Friday, February 10, 2012

Hari Huru Hara

Assalamualaikum

Situasi pertama

Student : Kak..saya nak bayar saya print ni..
Akak Cun : Ye dik...berapa helai? (tepinga-pinga sebab khusyuk tengok gambar kt fb orang)
Student : 3 helai je kak..
Akak Cun : ok..rm 1.20 dik..bagi no pelajar (dah bersedia nak key in data)
Student : 01365*****....... ehh...no fon lak ! 2011****** (sambil senyum tersipu sipu malu)
Kawan student : hahahaha... ape yang ko ngigau ni wei.. (gelakkan kawan sendiri)
Akak Cun : senyum maneesss je... (tedetik dalam hati kalo hensem takpe gak nak bagi no hp.. haha)


Situasi kedua

Student : Akak..saya nak guna pc... (sambil menghulurkan pendrive)
Akak Cun : Kad pelajar dik... (senyum maneesss lagi)
Student : hehehe....sori kak (sambil hulur semula kad pelajarnya)
Akak Cun : senyum maneesss je....(agak2 la busy nk guna pc ponn...haiiihhh)


Situasi ketiga

Student : Saya nak bayar ni kak....5 helai berapa? (dah bukak wallet)
Akak Cun : Rm 1.50... (sambil minimize fb beliau....kantoi main fb time office hour walopun dah kena
                   block...haha)
Student : Alamak...tak cukup 40sen...pinjam duit (sambil mengharap kasih simpati dari kawan)
Akak Cun : ok...no pelajar berapa ?
Student : 2011******...... nak pinjam stapler jap kak (mulut muncung menunjukkan stapler kat atas cpu)
Akak Cun : Yang tu rosak (sambil bukak drawer bagi stapler yang ok)
Student : Tq kak... ! (senyum sambil simpan stapler dalam poket seluar)
Akak Cun : muka blurr...(kenapa mesti simpan stapler dalam poket seluar)
Kawan Student : Stapler akak tu la... hahaha (sambil cuit lengan kawan dia)
Student : eeehhhh..hehehe...sori kak (keluar dengan cover muka macho)
Akak Cun : senyum maneesss je... ( loraattt budak budak ni )



ssshhuutttt :: cun sangat ke aku arini ? coklat crispy teselit kat gigi ke ? haha...yes ! aku memang cun  ;)
             

Tuesday, January 31, 2012

Terukir di Bintang

Assalamualaikum

 Bila mak kata dia teringat, kita jawab kita sibuk sangat..
 Bila ayah kata dia rindu, kita jawab nantilah hujung minggu.
 Bila mak minta kita pulang, kita jawab kita belum lapang..
 Bila ayah minta kita singgah, kita jawab kerja kita belum selesai.
 Bila hati kita terguris, kita kata “Mak memang tak pernah faham”
 Bila hati kita terhiris, kita kata “Ayah memang tak ambil kisah”

Tetapi

 Bila hati mak kita terguris, mak kata “Tak apa, dia masih muda”.
 Bila hati ayah kita terhiris, ayah kata “Tak apa, belum sampai akalnya”.
 Bila kita menangis tanda lapar, mak berlari bagai hilang kaki..
 Bila kita merintih tanda derita, ayah bersengkang mata bagaikan tiada lena..
 Bila kita sedih kerana gagal, mak setia membekalkan cekal..
 Bila kita pilu kerana kecewa, ayah teguh berkata dia tetap bangga!


tiada mereka tiada lah kita :')

ssshhhuuutt :: terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu~ 

Tuesday, January 3, 2012

Tambah duit atau Jimat duit

Assalamualaikum


Hari ini sudah 3/1/2012..bermaksud sudah 3 hari kita melangkah ke tahun baru 2012! cepatnya masa berlalu...terasa seperti baru semalam bermain masak2, bermain rounders, baling selipar dan sekarang sudah memasuki alam pekerjaan...ffiiuhhh~ kalaulah boleh kembali ke zaman budak2 dan tidak perlu pening dengan karenah masalah dunia...KALAULAH


Tapi.....umur semakin meningkat dan kita perlu bekerja dan bekerja itu adalah ibadah untuk bekalan duniawi...Bila dah bekerja kita mesti mendapat ganjaran..ganjarannya ialah gaji..gaji pula berupa DUIT @ WANG..Masalah sekarang ialah DUIT @ WANG! Keluar rumah keluarlah duit...umpama perumpamaan NO MONEY NO TALK!



Sekarang ni ramai orang nak buat duit lebih untuk terus mengekalkan taraf hidup di masa-masa harga barangan semakin meningkat dan gaji tak naik-naik... Bermacam-macam cara dicuba. Ada yang join MLM, jual sandwich, jual prepaid, jual makanan kesihatan, jadi agen insurans, dan sebagainya...

Tapi tahukah kita ada cara yang lebih mudah? Apakah pulak caranya? Adakah ia betul2 mudah?
Dan caranya ialah dengan berjimat dan berbelanja cara berhemah...

Bagaimana nak berjimat? Kenapa susah sangat nak berjimat? hhhmmmmm -.-



Di sini nak share beberapa cara yang kita boleh gunakan untuk berjimat...
  1. Kurangkan makan di luar. Breakfast dan dinner kat rumah. Tahukah anda kos untuk buat teh kat rumah tak sampai 30sen. Anda terpaksa bayar RM1.20 kat kedai mamak!
  2. Beli barangan di pasaraya. Beli stok barangan dipasaraya untuk menjimatkan wang. Barangan dikedai runcit agak mahal. Tapi anda mesti berbelanja dengan menulis senarai barang dahulu!
  3. Rancang perjalanan. Selesaikan urusan sambil-sambil pergi/balik kerja. Jangan keluar banyak kali. Petrol mahal.
  4. Rancang perjalanan dan berikan lebih masa untuk sampai ke tempat yang dituju. Kalau bawa kereta tergesa-gesa dengan menekan pedal minyak dan brek secara mengejut, akan menambahkan penggunaan petrol. Ingat, petrol mahal.
  5. Pergi ke pusat membeli belah pada hari bekerja sebelah malam. Kalau pergi hari minggu, ramai orang bersesak-sesak, nak parking pun makan masa setengah jam, parking pun naik harga dari RM1 ke RM3, nak keluar pun jem.
  6. Beli barangan semasa ada sale. Barang seperti baju dan seluar (selain makanan) ada sale bila tiba musim perayaan. Jadi tunggulah masa harga murah untuk membeli.

ssshhhuutttt :: Azam tahun baru nak kumpul duit banyak2 supaya tidak makan megi pada 30hb padahal gaji baru 25hb..huhuhuu T.T  btw, SELAMAT TAHUN BARU! ;)






Wednesday, December 7, 2011

Teknik untuk Membebel

Assalamualaikum

Mengapa wanita suka membebel? berleter? kebanyakan perempuan suka membebel dan menganggap bebelan ini sebagai peringatan, prihatin dan salah satu cara berkomunikasi dengan orang yang disayang... Sila perhatikan mak2 kita nenek dan makcik2...semua suka berleter...betul? Sebabnya mereka sayangkan kita..kalau mak2 kita buat tak tahu, lantak la apa nak jadi jika bilik tak berkemas, dah nak masuk magrib tapi masih belum solat asar, nak masak sambal sotong pun tekial2, nak potong bawang pun berjam2... Dan bayangkan keadaan macam tu kita berada di rumah mertua...oohhhmyyy...malu ok ! huhu.. Oleh itu, dalam keadaan kita pekakkan telinga kena bebel yang sampai boleh nanah telinga..tak salah kita bukak sedikit ruang untuk terima bebelan itu..semuanya untuk menjadikan kita seorang yang lebih berguna pada diri sendiri.. ;)

Disertakan juga teknik untuk kita menyampaikan mesej bebelan kepada seseorang atau 'bahasa' yang boleh diterima oleh telinga dan sel otak pendengaran seseorang itu :-


  • Tidak perlu diulang-ulang perkara yang telah anda sebut semalam, tadi, bulan lepas dan yang sewaktu dengannya. Dia memang sudah tahu dan memang sentiasa memikirkannya..cuma diamkan diri dan akan bertindak mengikut masa dan keadaan yang sesuai untuk dirinya. Kalau inginkan juga beri peringatan kepadanya, sila umumkan agar dia bersedia untuk menerima leteran anda... " Abang, sayang nak berleter ni..beri sayang sepuluh minit boleh..." (contoh untuk suami isteri)
  • Tuliskan peringatan, mesej dan arahan yang ingin anda sampaikan kepada orang yang ingin dibebel dalam bentuk nota peta minda dan ditampal di depan pintu peti ais atau mana2 tempat yang senang dilihat oleh mereka...Lebih bagus sediakan pen dan kertas supaya mesej anda dapat dibalas..mungkin mereka juga mahu memberi idea yang bernas terhadap bebelan kita..Pendekatan ini mungkin boleh diterima bagi yang telinganya tidak tahan bebelan..
  • Puji mereka di awal perbualan atau sebelum anda berleter..Puji kehebatannya supaya mereka lebih bertenaga  dan ceria di atas pujian anda..Selepas itu anda bebel lah sepuasnya dan jangan lupa beritahu padanya yang anda telah puas berleter dan tidak perlu mengambil apa2 tindakan....just listen!
  • Beri hadiah istimewa kepada orang yang hendak dibebel selepas anda terasa puas dapat berleter, berilah skrip ini kepada mereka, "Terima kasih ye sayang kerana sudi mendengar saya berleter tadi..Lega rasanya hati ni.." Lepas ni pasti mereka redha menerima bebelan kita..

Seharusnya kita bersabar sebagaimana Khalifah Sayidina Umar al-Khatab r.a. mendengar leteran isterinya...Yakinlah kita telah melegakan 50% stress yang sedang dialami oleh orang yang sangat suka berleter... :)

ssshhhuuttt :: berleter dapat panjangkan umur?

Friday, November 25, 2011

Penerang Hati

Assalamualaikum

Mencinta Mu terangkan jiwaku
Merindu Mu hatiku selalu
Hanya diri Mu satu cintaku

Tak akan mampu ku jauh dari Mu
Satu nafas ku harap Kau ada
Hanya pada Mu Tuhan ku rayu

Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku

Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
Cerahkan cintaku
Cinta yang abadi

Jangan pernah kau menjauh
Ku akan mencinta Mu
Selalu merindu Mu seluruh jiwaku
Kau terangi aku

Engkau penjaga hatiku
Pendamping jiwaku
Cerahkan cintaku
Cinta yang abadi



ssshhhuuuttt :: lindungi hati kami untuk sentiasa tetap bersamaMu... amin ~