Tuesday, June 28, 2011

Renung-renungkan !

Assalamualaikum

Sesapa yang baca entry2 kat blog ni kebanyakannya maklum blog manis masam manis ni sekadar blog untuk berkongsi ilmu hasil bacaan dari majalah2 , buku2 , ada juga hasil godek2 dari internet... bukan niat untuk mencaras.. tapi untuk sharing2 n tweet2 jah.... ;)

Kali ni jom kita renung2 kan info yang mungkin kita sendiri tak perasan tiap2 hari perkara ni berlaku dalam diri kita.....

Solat : 5 waktu sehari (1 waktu = 10 minit) 10 minit x 5 waktu = 50 minit
Tidur : sehari 8 jam = 480 minit
Makan : 3 kali sehari (sekali makan = 20 minit) 20 minit x 3 = 60 minit
Menonton televisyen : sehari 3jam = 180 minit
Bersembang / main internet : sehari 2 jam = 120 minit
Bekerja : sehari 8 jam = 480 minit

Info ni sekadar anggaran...ada juga yang tido kurang dari 8jam..tapi bila hari minggu atau hari cuti ,  masa tido mungkin bertambah...rehat yang cukup  ;)
ada juga yang makan sehari sekali...mungkin takda masa nak tengok t.v...tapi bagi yang gila fobia pada internet , sanggup berlebam mata kat depan pc....kannn...

Jadi....berbalik pada point asal...Allah swt mengurniakan kita 24 jam  (1440 minit ) sehari.. Apa perkara yang paling sedikit  kita lakukan dalam tempoh masa tersebut ? hmmmmm...
Pekara yang paling sedikit itulah yang memberi keselamatan kepada kita sehingga hari akhirat kelak....Fikir fikirkanlah.....

sumber : majalah Anis

sshhuuuttt :: tegur menegur pengikat kasih sayang  =)

2 comments:

OneNie said...

ni pun nak tegur skit... kat perenggan ke lima tu.. perkataan mengurniakan tu salah eja.. cuba tgk balik..

manismanis said...

hehehehe..dh ubah dh..tq puan wanie